Ahad, 22 April 2012

Qaryah Ramadhan 2 - Menyembunyikan Kebenaran

Kuliah yang disampaikan pada 3 Ramadhan 1429H. Marilah kita hayatinya.:-)

video


Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh.

Mengupas surah Al-Baqarah ayat 159 (dan 160) yang berbunyi:
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (makhluk) yang dapat melaknati.
  إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

Kecuali mereka yang telah taubat dan mengadakan perbaikan dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itulah Aku menerima taubatnya dan Akulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.

Pada kesempatan ini, saudara-saudara, saya telah merujuk kepada lima buah kitab tafsir, termasuk kitab Tafsir At-Tabari, juga kitab Tafsir Al-Qurtubi, dan beberapa kitab lain, untuk memperlihatkan bagaimanakah pandangan ulama tentang ayat ini.

Maka, saya suka menarik berkenaan dengan asbabun nuzul bagi ayat ini. Sepertimana yang disebutkan oleh  Imam At-Tabari di dalam Kitab Tafsirnya dalam jilid yang kedua, beliau telah menyebut, ayat ini telah diturunkan, ayat ini mempunyai latar-belakangnya yang disebut sebagai asbabun nuzul.

Tuan-tuan, saudara-saudari.
Kefahaman kita terhadap asbabun nuzul adalah suatu perkara yang sangat mustahak sehingga disebut oleh SyeikH Muhammad Ali dalam kitabnya Fiqhul Islami, bahawasanya memahami asbabun nuzul adalah merupakan salah satu daripada tunjang kepada kefahaman kita kepada sesuatu latar belakang ayat. Ini kerana, katanya, hampir keseluruhan daripada dua pertiga ayat al-Quran itu diturunkan, mempunyai asbabun nuzul, ataupun sebab dan musababnya. Maka, kata beliau, dalam ayat ini diturunkan (kerana) mempunyai dua sebab.

Pertama, ia diturunkan kerana orang yahudi telah menyembunyikan tentang ayat rejam. Iaitu kerana ayat rejam bagi orang yang berkahwin itu tidak disebut dalam hadis, tetapi disebut dalam kitab Taurat. Bahwasanya, lelaki dan perempuan yang berkahwin, apabila ia berzina hendaklah ia direjam. Maka, apabila para sahabat bertanya kepada mereka tentang ayat ini, mereka menyembunyikan (para sahabat) daripada kebenaran.
Sebab yang kedua yang dinaqalkan oleh Ibnu Abbas,  di mana beliau menyebut, Muadz bin Jabal bersama Saad bin Muaz dan bersama Khalid bin Zaid, ketiga orang ini telah bertanya kepada satu kumpulan dari orang Yahudi, tentang sifat dan juga tentang kebenaran Nabi Muhammad saw, tetapi mereka menyembunyikan tentang kebenaran Nabi Muhammad saw.
Jadi, berdasarkan kepada ayat ini, tidaklah wajar kita menafsir ayat ini,  tanpa kita merujuk kepada asbabun nuzul bagi ayat ini. Ertinya ayat ini mempunyai latar belakangnya, mempunyai nilai sejarahnya yang tersendiri, bagaimana ayat ini diturunkan oleh Allah swt, kepada Nabi Muhammad saw dan sahabatnya kerana menceritakan tentang sikap, menceritakan tentang budaya orang-orang Yahudi ini, apabila ditanyakan tentang kebenaran, lalu mereka menyembunyikan kebenaran itu walaupun di hadapan mereka adalah Nabi Muhammad saw.

Tuan-tuan. 
Sebab itu saya suka menarik, tentang bagaimana hendak memberi kefahaman dan melanjutkan kefahaman kita mengenai sikap orang Yahudi ini menyembunyikan kebenaran. Maka saya merujuk kitab Sirah Ibnu Hisyam yang menceritakan bagaimana telah meriwayatkan, telah meletakkan satu bab, iaitu bagaimana permusuhan orang Yahudi ini, didasari dengan sifat dengki,  kebencian kepada kebenaran, khususnya Nabi Muhammad saw. Maka dalam cerita pengIslaman seorang Yahudi yang bernama Abdullah bin Salam,   Ibnu Hisyam menceritakan satu kisah bilamana Nabi Muhammad sampai ke Madinah, katanya, "Aku tak sabar menunggu ketibaan Nabi Muhammad saw, aku berada di satu pasar, apabila aku dengar Nabi Muhammad saw sudah sampai ke Madinah, maka, aku bertakbir. Apabila  aku bertakbir, bapa saudara aku berkata, "Kenapa kamu bertakbir", kerana bertakbir itu, Musa lebih baik daripada Muhammad. Sedangkan bapa saudaranya ini juga ahli Kitab, orang yang faham kepada Kitab, tetapi dia kata, "Tidak, sesungguhnya telah datang kebenaran kepada Musa." Maka, bapa saudara dia halang, tetapi dia pergi jumpa Nabi Muhammad saw, lalu dia memeluk Islam di tangan Nabi Muhammad saw. Kerana Abdullah bin Salam seorang pendeta, seorang ilmuan Yahudi yang mengetahui  sifat dan ciri-ciri dan nama Nabi Muhammad, jelas dibutirkan dalam Kitab Taurat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan