Isnin, 29 September 2014

Sistem Demokrasi [Kelemahan]

KENAPA YANG JAHAT SELALU MENANG DALAM DEMOKRASI?

Demokrasi kita sekarang bukanlah sentiasa sistem yang terbaik. Sepertimana kata Blackadder (lakonan Rowan Atkinson) berkenaan isu "hanya nobles sahaja yang patut mengundi", Blackadder berkata "of course it is not fair, and a damn good thing too".

Yang jahat selalu menang, kerana apa yang mereka lakukan adalah mengikut kemahuan naluri manusia, perangai manusia yang selesa hidup dengan apa yang mereka ada pada sesuatu masa.

Mereka semestinya mahukan sesuatu yang lebih daripada apa yang mereka ada sekarang. Tapi, pada masa yang sama, mereka tidak mahu kehilangan apa yang mereka sudah ada sekarang. Malah, perasaan "tidak mahu hilang" ini jauh lebih kuat daripada perasaan "mahu lebih". Perhatikan diri anda, dan anda akan perasaan, ini adalah sesuatu yang sangat tepat.

Kerana itulah, sistem demokrasi, yang mana ia merangkumi semua pihak, akan ada pihak yang mengundi pihak yang boleh menjanjikan bahawa mereka "tidak akan hilang" benda yang mereka ada sekarang. Pihak ini selalunya golongan yang miskin, dan selalunya golongan yang miskin adalah sangat ramai.
Kerana itulah, dalam Communist Manifesto cakap, "The proletarians have nothing to lose but their chains" dalam usahanya untuk persuade orang ramai bangun membuat revolusi.
Kenapa Tidak Memilih Yang Menjanjikan Yang Lebih Baik?

Persoalannya, kenapa golongan miskin agak reluctant untuk memilih parti yang menjanjikan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang mereka ada sekarang, sebaliknya kekal mengundi yang ada sekarang? Ini kerana, janji tetap kekal janji. Ia adalah uncertainty. Everything can happen.

Namun, sebenarnya, ada sebab yang lebih besar lagi. Mereka tidak berminat pun untuk melibatkan diri di dalam proses memilih pemimpin. Mereka sebaliknya mereka hanya memikirkan berkenaan makan-pakai mereka sahaja. Perkara ini bukan salah mereka kerana, politics is a luxury.

Hanya apabila seseorang tidak lagi perlu memikirkan pasal makan-pakai mereka, barulah mereka ada luxury untuk memikirkan siapa pemimpin mereka. Perkara ini tidak mampu diubah melainkan dengan menaikkan taraf hidup mereka.

Adakah pemimpin yang zalim ini akan menaikkan taraf hidup rakyat? Kemungkinan besar, tidak. Dan, adakah rakyat yang miskin ini akan menukar kerajaan kerana mahukan perubahan? Kemungkinan besar, tidak.

Ia adalah infinite loop, yang mana, kerana itu, yang jahat, akan selalu menang. Yang baik akan terkial-kial di bawah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan